Jag har börjat gå en utbildning för att bli certifierad lärare i Breathwalk. Jag har varit i Stockholm och träffat underbara människor, vandrat i härliga miljöer och framförallt, fått grunderna inom Breathwalk av en mycket duktig och inspirerande lärare, Camilla Lund Elander. Under sommaren varvar jag studier med praktiska övningar för att göra slutprov i augusti. Jag är helt såld på de effekter jag själv märker av Breathwalken och längtar efter att få dela med mig av dessa verktyg!

Breathwalk är en utveckling av kundaliniyogan, där yogan utförs i naturen under en promenad. Breathwalk påverkar kondition, cirkulation, hormonbalans, hjärtrytm, lungkapacitet och emotionell balans positivt. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger klarhet och lugn.

Genom att balansera upp kroppen och öppna upp bröstet avlastar breathwalken kroppen och ger lättnad åt ansträngda muskler och leder. Övningar för rygg och bröst underlättar andningen och ger en friskare rygg. Syresättningen och cirkulationen i kroppen ökar vilket påverkar hela kroppen positivt. Andningsövningarna ger bättre lungkapacitet och påverkar humöret. Långsam djupandning sänker nivån av stresshormoner i kroppen.

Så här går det till:

En breathwalk varar oftast i ca 60 minuter. Den är indelad i flera moment. Gångtempot varierar. Det är viktigare att lära sig synkronisera andetaget med stegen än att ha ett högt tempo. En skön promenadtakt blir oftast det naturliga tempot.

  1. Väcka kroppen, stilla sinnet. Breathwalken inleds med övningar för att väcka kroppen och fördjupa andningen Först andas vi långa, djupa andetag för att fördjupa och expandera andetaget. Övningarna som följer värmer upp kroppen, öppnar upp bröst och stillar sinnet för att få närvaro under breathwalken.
  2. Vi går, finner vår rytm, känner in kroppen, korrigerar ställningen och gången i några minuter.
  3. Breathwalken görs till olika andningsmönster i intervaller. Vi växlar mellan långa andetag och promenad med gång där stegen och andetagen synkroniseras. Andningen sker genom näsan. Olika andningstekniker ger olika effekt. Större del inandning än utandning tex ger större energi, ökar blodcirkulationen och ger ett starkt hjärta. Större del utandning ger mer lugn, minskar ilska, renar och ger perspektiv.
  4. Vi gör stretchövningar för att sträcka ut musklerna och för att distribuera den energi vi skapat ut i hela kroppen.
  5. Breathwalken avslutas med en meditativ övning för att bära lugnet och stillheten med oss under resten av dagen.

På onsdag den 21/6 är det yogans dag och vi har en donations breathwalk kl 9,30-10,30. Vi går längst vackra Skellefteåälven och man väljer själv om och vad man vill donera till Unicef. Vi förmedlar swishnummer till deras arbete för utsatta barn. Boka plats på info@apieceof.se och drop-in i mån av plats.

Under juli kommer vi att ha breathwalk varje fredag 9,30-10,30. Boka plats på info@apieceof.se eller kom på drop-in! Vi har 15 platser per gång och det kostar 80 kr under min utbildningstid.

Sitter du i rullstol eller har svårt att gå? Vi anpassar breathwalken så att alla kan delta. Det är du själv som bestämmer tempot och dina förutsättningar styr ditt pass. Vi erbjuder också stödtecken om det önskas, säg till vid anmälan!

Ha en fin lördag!

/Helena

Inga kommentarer

Lämna en kommentar